съвети за предотвратяване на камъни в бъбреците

СЪВЕТИ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ НА КАМЪНИ В БЪБРЕЦИТЕ

In News by fitolizyLeave a Comment

Днес ще се фокусираме върху една изключително важна тема – предотвратяването на камъни в бъбреците. Бъбреците играят ключова роля в поддържането на баланса в организма, но понякога се сблъскваме с предизвикателства, свързани с образуването на камъни. В тази статия ще ви предоставим ценни съвети и насоки как да поддържате здравето на бъбреците и как да предотвратите образуването на камъни. Заедно ще разгледаме важни аспекти от храната, начина на живот и допълнителни препоръки, които могат да помогнат за подобряване на общото ви благосъстояние. Не пропускайте да научите как да се грижите по-добре за своите бъбреци и да предотвратите потенциални проблеми в бъдеще.

Причината за уролитиазата винаги трябва да бъде идентифицирана и лекувана, за да се предотврати повторната й поява.

Не забравяйте да следвате стриктно инструкциите на Вашия лекар. Това може да ви предпази от по-нататъшни пристъпи на уролитиаза.

Ето ги и нашите прости правила за предотвратяване на камъни в бъбреците:

  1. Обилна хидратация

Пиенето на много течности е в основата на превенцията, независимо от вида на уролитиазата. Ако няма противопоказания за приемане на такова количество течности, обемът на течностите, приемани ежедневно, трябва да се увеличи до 2-2,5 литра, а в случай на цистинови камъни дори до 3-4 литра.

Защо?

Голямо количество течности увеличава произведена и екскретирана урина (увеличава диурезата), което увеличава потока на урината в отделителната система. В резултат на това камъните са по-трудни за образуване, а по-малките са по-лесни за измиване. Важно да пиете повече течности преди лягане. По време на сън диурезата намалява (поради което обикновено не уринираме през нощта) и това води до по-добри условия за образуване на камъни. Допълнителното приложение на леки диуретици подобрява целия процес. Трябва да се помни, че докато приемате тези продукти, трябва да се грижите за редовната, повишена хидратация на тялото.

Правилната хидратация трябва да поддържат и  физически активните хора, т.е. тези, които спортуват редовно. По време на физическо натоварване тялото губи 1 литър, или дори 2 литра вода на час. Както показват изследванията, не винаги попълваме тази загуба. Пием, когато се чувстваме жадни, но често пием по-малко, отколкото сме загубили. Разликата може да бъде до 0,5 л. Ако спортуваме редовно, например всеки ден, а всеки ден имаме дефицит дори само от 100-200 мл, след седмица вече дефицитът е станал 1 литър!

Подобно е и при други „загуби“ на течности в човешкото тяло, например когато сме в условия на висока температура. През лятото се потим повече и загубата на вода от тялото е по-голяма. Същото може да се случи и през зимата, когато стоим в сухи, интензивно отопляеми помещения. Трябва да се помни, че това са условия на повишено изчерпване на течностите и тези течности трябва да бъдат попълнени.

Хората със склонност към образуване на камъни в бъбреците трябва да попълват загубата на течности в огранизма систематично. Повишената диуреза е ключов елемент в превенцията на камъни в бъбреците.

Видът на течности

Видът на приема на течности също е важен. Има мнения, че е добре да се консумира бира заради диуретичния й ефект. Трябва обаче да се помни, че бирата не е неутрална течност за тялото. Тя съдържа алкохол и допълнителни калории, които не са благоприятни за борбата срещу повторната поява на уролитиаза при хора с наднормено тегло. Затова най-доброто решение е да се консумира нискоминерализирана минерална вода, като най-универсална течност. Също така трябва да ограничите напитките, които съдържат по-големи количества оксалати, например компот от ревен, силен чай, какао, сокове от къпини, или грозде.

2. Увеличете физическата активност, борете се с наднорменото тегло

Заседналият начин на живот, както и фактът, че той може да бъде придружен от наднормено тегло, са фактори, които насърчават развитието на камъни в бъбреците.

Наднорменото тегло е свързано с диетични грешки и повишена консумация на вещества, които увеличават риска от развитие на уролитиаза, т.е. захар, калций, оксалат и месни продукти. В допълнение повишеното телесно тегло насърчава по-честите инфекции на пикочните пътища, които увеличават риска от развитие на уролитиаза. Нещо повече, напоследък модерните диети за отслабване, базирани на високопротеинови продукти, осигуряват на организма големи количества протеини и това увеличава риска от развитие на уролитиаза.

Повишената физическа активност улеснява малките кристали да се движат и отделят в урината.

3. Внимавайте с протеините

Протеинът е съществена част от човешкото хранене. Във всеки от нас протеините играят изключително важна роля в изграждането на клетките и тъканите, транспортирането на важни вещества и регулирането на много важни процеси в тялото ни.

Нашето тяло се нуждае от около 50 грама протеин на ден. Това, което консумираме в повече от това количество, трябва да се трансформира и да се екскретира от тялото. Продуктът от преобразуването на протеини е пикочна киселина, която се елиминира с урината. Пикочната киселина обаче е вещество, което трудно се разтваря във вода. Излишъкът й в урината заплашва образуването на камъни в бъбреците, съдържащи урати. Връзката е проста – колкото повече приемът на протеини надвишава дневната нужда, толкова повече пикочна киселина се образува и навлиза в урината и по този начин, толкова по-голям е рискът от образуване на камъни.

4. Внимавайте с калция

Калцият е друго основно хранително вещество, присъстващо в нашата диета. Въпреки това, когато се консумира в излишък, той принуждава тялото да се отърве от него чрез урината. Голямо количество калций в урината може да увеличи образуването на слабо разтворими калциеви съединения и това увеличава риска от уролитиаза.

5. По-малко сол, повече магнезий

Хората, които имат проблеми с уролитиазата, трябва да ограничат приема на сол. Готварската сол или натриевият хлорид, консумиран в излишък, увеличава отстраняването на калций от бъбреците в урината. Резултатът е, че все едно приемаме твърде много калций.

Споменахме по-рано, че излишният калций в урината причинява образуването на слабо разтворими химични съединения, което насърчава тяхното утаяване и образуването на уринарни камъни. Магнезият, подобно на калция, се свързва с различни вещества в урината, но за разлика от калция, магнезиевите съединения са лесно разтворими. По този начин те лесно се екскретират в урината. Следователно, консумацията на магнезий има защитна функция срещу уролитиаза.

Подробно за хранителния режим

В зависимост от вида на уролитиазата трябва да се спазва подходяща диета, за да се ограничи доставката на вещества в тялото, от които се образуват камъни.

  • Диета при калциево-оксалатни камъни в бъбреците (най-често срещаните):

Не консумирайте – спанак, киселец, ревен, манголд, сушени смокини, шоколад, какао, силен чай, натурално кафе, месни и рибни консерви, мариновани продукти, супи и сосове на прах, пикантни подправки и подправки, съдържащи мононатриев глутамат.

Трябва да се ограничи – мляко и млечни продукти, картофи, моркови, цвекло, домати, бобови растения (боб, грах, зелен фасул), захар, сливи, грозде, месо и месни продукти, риба, яйца, прясно зеле, маруля и други зеленолистни зеленчуци, ядки.

Препоръчани продукти – много течности, плодови сокове, пълнозърнести продукти, зеленчуци (краставици, лук, царевица), масло.

  • Диета при калциево-фосфатни камъни

Не консумирайте – Алкални минерални води, варива, спанак, ревен, киселец, шоколад, какао, силен чай, натурално кафе, подправки съдържащи мононатриев глутамат, солени продукти.

Трябва да се ограничи – картофи, плодове, мляко, яйца.

Препоръчани продукти – много течности, месо и колбаси, риба, хляб, булгур, паста, масло, мед, сокове и цитрусови плодове.

  • Диета при уратни камъни в бъбреците

Не консумирайте – карантия, агнешко, свинско, херинга, сардини, цаца, хайвер, шоколад, какао, силен чай, натурално кафе, ядки, месни и рибни бульони, бобови растения, гъби.

Трябва да се ограничи – други видове месо (консумирайте само варено месо 100-150гр на ден), риба, зърнени продукти.

Препоръчани продукти – много течности, минерална вода, зеленчуци и плодове, мляко, нискомаслена извара, мед, захар.

Единствената цел на тази статия е да образоват и повишат знанията на читателя. Все пак трябва да помним, че никоя информация не може да замени медицинския съвет или консултацията с фармацевт.

Leave a Comment